Momenteel is het Steunpunt bewindvoering actief in de gerechtelijke arrondissementen Antwerpen, Leuven, Limburg, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. In elk gerechtelijk arrondissement bestaat het Steunpunt bewindvoering uit een secretariaat, een commissie en een provinciale stuurgroep. Over de grenzen van de deelnemende gerechtelijke arrondissementen heen werd een interarrondissementele stuurgroep in het leven geroepen.

Secretariaat

Het contact met het Steunpunt bewindvoering verloopt steeds via het secretariaat. 

Het (secretariaat van het) Steunpunt kan steeds worden gecontacteerd via deze website, maar in sommige gerechtelijke arrondissementen is contactname ook mogelijk via een postadres.

In elk gerechtelijk arrondissement waar het Steunpunt actief is, nemen één of meerdere personeelsleden van de rechterlijke orde in alle onafhankelijkheid de taken van het secretariaat op zich. Niettemin werken de secretariaatsmedewerkers over de gerechtelijke arrondissementsgrenzen heen samen om expertise uit te wisselen, van gedachten te wisselen en de werkprocessen op elkaar af te stemmen. De secretariaatsmedewerkers plegen dan ook wekelijks overleg om dit te kunnen realiseren.

Nadat het secretariaat de vraag of melding heeft ontvangen, bekijkt het de vraag of melding inhoudelijk. Op basis daarvan beslist het secretariaat uiteindelijk hoe de vraag of melding zal worden behandeld.

Het secretariaat kan steeds beslissen om de (eenvoudige) vraag of melding zelf te beantwoorden. Daarnaast kan het secretariaat de vraagsteller of melder doorverwijzen naar een andere instantie zoals het bevoegde vredegerecht, de zorg- en welzijnssector of de juridische eerstelijnsbijstand.

Het secretariaat kan ook het initiatief nemen om de vraag of melding voor te leggen aan de commissie. Wanneer het secretariaat voldoende vragen en meldingen heeft ontvangen die in aanmerking komen voor behandeling door de commissie, plant het een overlegmoment in om deze te bespreken met de commissieleden.

Concreet bestaat het takenpakket van het secretariaat uit: 

  • de vragen en meldingen digitaal registreren;
  • de termijn opvolgen waarbinnen het Steunpunt aangeeft een antwoord te zullen formuleren;
  • informatie (≠ juridisch advies) verlenen;
  • de vraagsteller of melder zo nodig doorverwijzen naar het bevoegde vredegerecht, de zorg- en welzijnssector of de juridische eerstelijnsbijstand;
  • de vraag of melding zo nodig – na voorbereiding – voorleggen aan de commissie voor behandeling;
  • de verslaggeving verzorgen van ieder commissieoverleg;
  • de uiteindelijke beslissingen van de commissie uitvoeren;
  • terugkoppelen naar de initiële vraagsteller of melder;
  • de statistieken over de geregistreerde vragen en meldingen rapporteren aan de beleidsmakers;
  • een coördinerende rol opnemen om binnen elk gerechtelijk arrondissement de naamsbekendheid van het Steunpunt te vergroten.
Afbeelding
laptop
Afbeelding
statistics1

Commissie

In elk gerechtelijk arrondissement waar het Steunpunt actief is, werd ook een multidisciplinair samengestelde commissie opgericht. De commissie komt periodiek bijeen. Naast een secretariaatsmedewerker bestaat de commissie telkens uit één of meerdere vertegenwoordigers van elk van de drie actoren die destijds hun krachten hebben gebundeld ter verwezenlijking van het Steunpunt bewindvoering, namelijk de vredegerechten, de advocatuur en de zorg- en welzijnssector. Het voorzitterschap van ieder commissieoverleg wordt telkens opgenomen door middel van een beurtrol.

De multidisciplinariteit zorgt voor een toegevoegde waarde: het laat de commissie toe om kwaliteitsvolle, breedgedragen oplossingen of antwoorden te formuleren aan de vraagsteller of melder in verband met de vastgestelde tekortkomingen.

Concreet zal de commissie:

  • algemene vragen behandelen;
  • complexe of specifieke, delicate vragen behandelen;
  • structurele dysfuncties detecteren;
  • voorstellen ter verbetering formuleren aan de provinciale stuurgroep.

Stuurgroep

In elk gerechtelijk arrondissement waar het Steunpunt actief is, werd tot slot een provinciale stuurgroep opgericht. Over de grenzen van de deelnemende gerechtelijke arrondissementen heen werd dan weer een interarrondissementele stuurgroep in het leven geroepen.

Beide stuurgroepen bestaan uit één of meerdere vertegenwoordigers van de vredegerechten, de advocatuur en de zorg- en welzijnssector.

Terwijl de provinciale stuurgroep zich toespitst op het uittekenen van het arrondissementeel beleid, is de interarrondissementele stuurgroep verantwoordelijk voor de strategieën en beleidslijnen over de grenzen van de deelnemende gerechtelijke arrondissementen heen.

Verder staan zowel de provinciale als de interarrondissementele stuurgroep in voor:

  • de uitbouw van het Steunpunt bewindvoering;
  • de uitwerking van structurele oplossingen voor knelpunten in verband met bewindvoering;
  • de versterking van de interactie tussen de actoren op het terrein (vredegerechten – advocatuur – zorg- en welzijnssector);
  • de organisatie van opleidingen voor familiale en professionele bewindvoerders;
  • het onderhouden van de contacten met de externe actoren (politiek – pers – belangenverenigingen – gezondheidssector – notariaat – ...).
Afbeelding
hands